בשנים האחרונות, העולם כולו פונה לפתרונות תחבורה ירוקים אשר מזהמים פחות את הסביבה. אחת הדרכים העיקריות לתמרץ לקוחות לבחור ברכבים חשמליים/היברידיים אשר ידידותיים לסביבה היא באמצעות הורדת נטל המיסוי.
לפי פרסומי רשות המיסים בישראל, שיעור החדירה של מוניות חשמליות לשוק הישראלי הוא מהנמוכים בעולם, כתוצאה מכך קובעי המדיניות בישראל מעוניינים לעודד לקוחות לבצע את המעבר על ידי הורדת נטל המיסוי ב – 2%.
מה גובה המיסוי הנוכחי על מוניות חשמליות?
המס הנוכחי על מוניות חשמליות הוא 10% משווי הרכב –כעת, גובה המס יעמוד על 8%, חיסכון שיכול להתבטא בחיסכון מיידי של אלפי שקלים במחיר הרכב.
למרות שנכון להיום לא מדובר בפער משמעותי, חשוב לזכור כי בשנת 2023 המס על רכבים רגילים אשר מונעים בדיזל מזהם צפוי להעלות מ – 10% ל – 20% ובשנת 2024 ל – 35% – דבר אשר יוביל בעלי מוניות רבים לבצע את המעבר המיוחל.
לפי שמשון אזולאי הבעלים של תחנת מוניות שמשון אשר מעניקה שירותי מוניות בקרית גת, מוניות בקרית מלאכי, מוניות באשקלון והסביבה הקרובה, המתווה החדש של פקידי רשות המיסים אינו כולל התייחסות לכלל הרכבים החשמליים בשוק.
על פי המתווה של פקידי רשות המיסים, רכבים חשמליים אשר מאובזרים במערכת Plug-in hybrid לא יוכלו ליהנות מהטבת המס אלא רק רכבים חשמליים בעלי מנוע כל-חשמלי אשר נועד להמיר את האנרגיה החשמלית לאנרגיה מכנית אשר בסופו של דבר מניעה את הרכב. על פי שמשון מתחנת מוניות שמשון בקרית גת, מספר הדגמים אשר זכאים להטבה על פי המתווה של פקידי רשות המיסים הוא מצומצם מאוד.
לסיכום, מהפכת הרכב הירוק בישראל עוד רחוקה מלהסתיים על כבישי ישראל. לצערנו, המדינה נמצאת בסוג של פרדוקס מצד אחד היא מעוניינת לעודד רכישה של רכבים ירוקים אשר ידידותיים לסביבה אך מצד שני, אם המהפכה תושלם היא תאלץ לוותר על הכנסות ממס הקנייה ומהדלק העתידי.
,